Samtalen som hjelper pasienten til å oppdage både behov og muligheter.
Rammene er en samtale på én time på forespørsel fra den som ønsker en samtale.
Dette kan du oppnå:
Pasienten, som tar kontakt, får støtte gjennom dialogen til selv å oppdage noen av sine behov og se noen muligheter.
Avklarende samtale egner seg særlig der livs- og helseforandringer har oppstått og kan benyttes selvstendig eller i sammenheng med pasient- og pårørendeopplæring, både før og som oppfølging av opplæringen.
Slik kan du gjennomføre en avklarende samtale:
Innledning
Hva er du opptatt av nå?
Kan du fortelle meg litt mer om hvordan du opplever din situasjon?
Her er hensikten å åpne opp og få innblikk i hvilken livssituasjon pasienten har og hvordan pasienten opplever dette, både hva som er vanskelig, men også hva som kan være ens styrke og muligheter i å håndtere livet slik det er nå.
Hoveddel
Bekreft det som kommer ved å gjenta ord og formuleringer
Hvordan er det for deg?
Her er hensikten å tydeliggjøre behov, gi støtte og stimulere til refleksjon
Del egne refleksjoner og spørre: Hva tenker du om det?
Still undrende spørsmål, eks. Hva skjer hvis du gjør det tro?
Alminneliggjøre: Du er ikke alene, vise til andres erfaringer
Her er hensikten å se etter ressursene og mestringsstrategier, se etter handlingskraft for bedre livskvalitet
Sortere: Hva kan du gjøre noe med?
Her er hensikten å tydeliggjøre og bekrefte
Avslutning
- Hva er mulighetene, hva kunne du ønsket deg videre nå?
- Hva kan kommunen/sykehuset bidra med?
- Hva sitter du igjen med nå?
Gi tilbud om å ta kontakt for informasjon, videre avklaringer.
Her er hensikten å oppsummere, informere om aktuelle muligheter og tilbud, Det kan også være nyttig å forsøke å gi et overblikk og hjelpe pasienten å se det fra et større perspektiv.
Last ned støtteark avklarende samtale