Øver vi på å være takknemlige styrkes helsen.

I denne metoden er det 3 ulike oppgaver du skal tenke gjennom og skrive ned svarene på.

Oppgave 1:
Skriv ned tre ting du er takknemlig for.
Når du er hjemme kan du for eksempel skrive ned ting som du er takknemlige for i en bok du har ved nattbordet. Gjør det til en vane å gjøre dette hver kveld i en periode.

Oppgave 2:
Skriv ned et høydepunkt fra livet så langt. Hva er det aller fineste du har opplevd i livet? Er det noen opplevelser du husker spesielt godt? Beskriv opplevelsen i detalj.

Oppgave 3:
Still deg selv spørsmålet:

  • Hva kunne vært verre?

Vi mennesker har en tendens til å tenke på alt som kunne vært bedre. Prøv å snu denne tankegangen.

Last ned oppgaveark for denne øvelsen

Oppgaven til bruk i grupper

Alle gjør øvelsen for seg selv, deretter inviteres de til å dele med de andre i grupper

  • Hvordan var det å svare på spørsmålene i de 3 oppgavene?
  • Hva oppdaget du?

Del noe av dialogen som har vært i smågruppene

  • På hvilken måte kan dette være til hjelp?

Inspirasjon til øvelsen er hentet fra boken «Bli lykkeligere» av Espen Røysamb. Professor i psykologi ved Universitetet i Oslo.

 

Slik kan du gjøre det:

Sport. Outfit for exercises. Equipment for good training on wooden background

Bruk en app på din smartphone til å løse oppgaven og få hjelp til å øve

Eller bruk god gammel notisbok til å løse oppgaven

Notater skrives

Hva sier forskerne?

Psykolog og forfatter Pål Johan Karlsen sier i sin bok «Psykologi i et nøtteskall» at takknemlighet påvirker oss på en positiv måte.

Å være takknemlig er en god måte å skru av negative følelser og tanker som skuffelse, bitterhet og misnøye på, sier han.

Martin Selligman, grunnlegger av positiv psykologi sier

Forskning viser at det å være takknemlig er bra for helsen, fremmer trivsel og øker lykke.

Les mer om forskning på takknemlighet

Pål Johan Karlsen

Robert Emmons, Berkley

Martin Selligman, Penn