På bakgrunn av vurderingene i rapporten "Helsepedagogikk i våre foretak", har Regional kompetansetjeneste for pasient- og pårørendeopplæring utarbeidet anbefalinger til helseforetakene i arbeidet med kompetanseutvikling i helsepedagogikk.

Regional strategi for kvalitet og pasientsikkerhet  HSØ 2014 – 2016 sier at alle helseforetak skal styrke de ansattes ferdigheter i kommunikasjon og pedagogikk. Dette er et klart incentiv til å prioritere kompetanseutvikling i helsepedagogikk i helseforetakene.

 

Anbefalinger:

Målgrupper

1  Fagpersoner og erfarne brukere som har en særskilt rolle og et ansvar i arbeidet med pasient- og pårørendeopplæring.

2 Alle ansatte med pasientkontakt.

Mål og læringsutbytte 

Vi anbefaler at målformuleringer knyttes til helseforetakets overordnede mål med kompetanseutviklingen og til læringsutbyttet til den enkelte fagperson og bruker.

Overordnede mål:

Pasienter og pårørende

  • Pasientene erfarer respekt, faglig dyktighet, god dialog, mestringsstøtte
  • Pårørende erfarer respekt, faglig dyktighet, god dialog, mestringsstøtte

Fagperson og bruker

Vi anbefaler at det skilles mellom læringsutbytte til fagpersoner og erfarne brukere fordi de har ulike roller og ansvar i arbeidet. Læringsutbyttet kan med fordel konkretiseres på områdene kunnskaper, ferdigheter, holdninger og personlige egenskaper.

Læringsutbytte erfarne brukere:

Kunnskaper

  • om pasient- og pårørendeopplæring
  • om ulike roller til brukermedvirkere
  • om mestring
  • om helsefremmende tenkning og arbeid

Ferdigheter

  • er trygg i rollen som brukermedvirker
  • kan formidle egne erfaringer på pedagogisk gode måter
  • kan uttrykke egne behov for oppfølging i rollen som erfaringsformidler
  • kan fremme synspunkter og meninger i samarbeidsprosesser

Holdninger

  • Respektfull
  • Empatisk
  • Anerkjennende

PERSONLIGE EGENSKAPER for erfarne brukere

  • evne å være personlig, men ikke privat
  • evne til nærvær og åpenhet
  • være autentisk i møte med andre

Læringsutbytte fagpersoner

Kunnskaper

  • om pasient- og pårørendeopplæring
  • helsefremmende tenkning og arbeid
  • begrepene helse og sykdom
  • læring, mestring, endring og stress
  • pedagogikk og didaktikk

Ferdigheter

  • fremme og støtte lærings- og mestringsprosesser
  • legge til rette for god brukermedvirkning
  • anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter og prinsipper for veiledning
  • planlegge, gjennomføre og evaluere opplæring
  • bruke pedagogiske metoder og verktøy
  • kan bruke narrativer i en pedagogisk kontekst
  • kan strukturere og lede gruppeprosesser

Holdninger

  • respektfull
  • empatisk
  • anerkjennende

PERSONLIGE EGENSKAPER fagpersoner

  • Evne til nærvær og åpenhet
  • Være autentisk i møte med andre
  • Kunne håndtereegne følelser
  • Kunne håndtere det uforutsigbare

Relaterte artikler

Helsepedagogikk i våre foretak

Strategi for pasient- og pårørendeopplæring